PB Scoutslokaal Imbroek plechtig geopend

Tijdens de jaarlijkse Imbroekse Scoutsfeesten werd op zaterdag 6 juli ook het gloednieuwe Scoutslokaal Imbroek plechtig geopend door het Zaventemse schepencollege. Het nieuwe scoutslokaal is een modern, multifunctioneel gebouw van 500 m², met daarnaast nog een overdekte buitenruimte van 250 m². Het gebouw bestaat uit 7 lokalen, die ook snel met elkaar kunnen verbonden worden tot één grote ruimte. Het gebouw werd ontworpen door het Zaventemse architectenbureau EBTCA, dat eerder ook al het nieuwe Cultureel Centrum ontwierp. Met hun 200-tal leden zijn de Imbroekse Scouts de grootste jeugdvereniging van Zaventem. De oude lokalen waren te krap geworden en waren ook dringend aan vernieuwing toe. De nieuwe lokalen zullen ook door de gemeente gebruikt worden voor de gemeentelijke speelpleinwerking. De gemeente Zaventem heeft 1 miljoen euro vrijgemaakt voor het project. "Er is geen mooiere manier om de zomer in te zetten dan met de opening van dit unieke gebouw", zegt een fiere schepen van Jeugd, Bart Dewandeleer (CD&V), die ook opgetogen is over de goede samenwerking met collega schepen van Openbare Werken, Martine Robberechts (Open VLD).

Uniek concept

“Het is een uniek gebouw”, zegt schepen van Jeugd Bart Dewandeleer. “Ik denk dat veel jeugdbewegingen bij ons ideeën zullen komen opdoen”. Opvallend is dat het gebouw gebruik maakt van vier garagepoorten die verbonden zijn met een overdekte buitenruimte van nog eens 250 m². Hierdoor is het mogelijk om te komen tot een functionele oppervlakte van 750 m². De overdekte buitenruimte biedt schaduw en verkoeling bij warm weer en beschutting bij regenweer. Hierdoor kunnen de kinderen zoveel mogelijk buiten spelen.

Mee aan de tekentafel

“De scouts zaten mee aan de tekentafel”, zegt schepen Dewandeleer. Zo werden leden en oud-leden van de scouts van bij het begin uitgenodigd om mee te beslissen over het uitzicht en de indeling van het nieuwe lokaal. De scouts richtten zelfs een nieuwe vzw SLIM op (ScoutsLokalen IMbroek) om het ontwerp, de bouw en vanaf nu ook het beheer van de lokalen samen met de gemeente op te volgen.

Investering in onze jongeren is investering in de toekomst

“Natuurlijk heeft dit gebouw zijn kostprijs”, zegt de schepen, “Maar ik verzeker u dat elke euro zijn geld waard is. Een investering in onze jongeren, is een investering in de toekomst”. “De scouts investeren trouwens ook zelf in de inrichting van het gebouw, zoals tafels en stoelen. En ze zijn er zelfs in geslaagd om de keukenapparatuur van het ondertussen gesloten Hotel Z te kunnen bemachtigen.”

Contactinformatie:

Bart Dewandeleer (CD&V)