Zaventem beschermt open ruimte

Maandagavond keurde de Zaventemse gemeenteraad de nieuwe ruimtelijke uitvoeringsplannen voor de 4 deelgemeenten definitief goed. De plannen konden op de goedkeuring rekenen van alle Vlaamse partijen. Alleen de Franstaligen van Union des Francophones (UF) stemden tegen. “De bescherming van de open ruimte staat centraal. Daarnaast wordt er ook duidelijk bepaald hoe hoog er mag gebouwd worden”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening, Bart Dewandeleer (CD&V). “Met deze plannen bepalen we veel sterker de toekomst van onze gemeente”.

Aan de Felix Goossensstraat in Nossegem wordt van de 1,4 hectare recreatiegebied 1 hectare omgezet in groen. Op de resterende 0,4 hectare zijn wel nog een beperkt aantal woningen mogelijk, namelijk enkel aan de overkant van de reeds bestaande huizenrij. Vanaf de start van de veldweg geldt de inkleuring als groengebied en wordt de mooie open ruimte voor altijd als groenzone vergrendeld, met het mooie zicht op de kerk van Nossegem. Op dit moment is de zone nog volledig recreatiegebied. Dat betekent dat daarop ook gebouwd kon worden. Zelfs een hotel zou theoretisch kunnen al zou dit zeker niet passen in de omgeving en ook qua mobiliteit niet mogelijk zijn gelet op de beperkt uitgeruste straat. Daarnaast wordt ook op de vlakbij gelegen Kersenberg 1 hectare groene ruimte gecreëerd. Na verschillende aankopen is de gemeente bijna volledig eigenaar van de in totaal 2 hectare grote Kersenberg. De gemeente wil er een toegankelijk bos maken, achter de pas aangelegd sport- en speelweide. Onlangs kreeg de gemeente nog een Vlaamse subsidie van 123.000 euro voor de aankoop van de gronden en het aanplanten van de bomen.

Het gebied tussen de Leuvensesteenweg en de Voskapelstraat in Nossegem blijft woonparkgebied. Alleen de strook die grenst aan de Leuvense Steenweg wordt gewone woonzone. De rest van het gebied is woonparkgebied waarmee het natuurlijke uitzicht meer wordt gerespecteerd. “De buurtbewoners van de Rode Beukendreef hebben ons dat expliciet gevraagd en we zijn daar op ingegaan”, zegt schepen Dewandeleer. “Ook de schapenweide die eigendom is van de gemeente blijft gewoon weide”.

In Sterrebeek schrijft de gemeente een voorkooprecht in op de 10 hectare grote site van de boomkwekerij van Brussel aan de Zavelstraat. “Mocht Brussel de site ooit willen verkopen, dan krijgt Zaventem de eerste kans om het terrein te kopen. Dit kan een prachtige locatie zijn voor groen en recreatie. De site kan ook heel goed ontsloten worden via de Oude Keulse Weg”. Een verkaveling wordt door het plan uitgesloten.

In Zaventem wordt de site achter de sporthal voorbereid om in de toekomst nog verder uitgebouwd te worden tot centrale sportsite. Een duidelijke keuze voor een site voor beweging en gezondheid en niet voor meer verkavelen. Een toekomstig nieuw zwembad en sporthal kunnen daar ondergebracht worden. De huidige bestuursploeg zal al starten met de plannen, de aanleg is niet meer voor deze bestuursperiode.

In Sint-Stevens-Woluwe wil de gemeente samen met de Vlaamse overheid zorgen dat de vallei van de Woluwe een mooie en toegankelijke groenzone wordt. Aan de Smoldersstraat wil de gemeente een zone van belevingsnatuur creëren. Een groene long, waar ook de Chiro van Woluwe net zoals vandaag terecht kan.

Contactinformatie:

Bart Dewandeleer (CD&V)