22 maart 2016 Zwarte dag voor België

zaterdag, 26 maart, 2016

22032016 - Zwarte dag voor België

Van generaties voor mij heb ik vaak gehoord hoe ze zich nog herinneren wat ze deden toen de berichten binnenkwamen over de dood van de Amerikaanse president Kennedy. Zelf weet ik nog haarfijn waarmee ik bezig was op 9/11, toen twee vliegtuigen zich in het WTC boorden. Er is geen landgenoot die zich binnen 10 jaar niet zal herinneren hoe hij het nieuws vernam van de aanslagen op 22 maart. Ikzelf zat op een partijvergadering buitenshuis.

De eerste berichten komen binnen, over een ontploffing in de luchthaven. Na wat er de voorbije maanden is gebeurd, krijg je meteen de ergste gedachten. Ergens hoop je dat het om een ongeluk gaat. Geen moedwil, maar het noodlot. Wanneer blijkt dat er twee explosies zijn geweest, is het duidelijk. Ook ons land wordt getroffen door terroristische aanslagen. De vergadering is eigenlijk ten einde. Iedereen volgt via digitale weg de rest van het verhaal.

En dan komt er bericht van de collega’s. Er is ook een bom ontploft in de metrohalte Maalbeek, vlakbij de Wetstraat 89. Ik haast me naar partijhoofdkwartier. Wat er verder gebeurd is, leest u in de getuigenissen van de collega’s.

Je kan als partij wel een verhaal over ‘wij’ brengen, maar het is pas wanneer je een crisis in de ogen kijkt dat je ook kan tonen wat dat in de praktijk betekent. Onze collega’s hebben dat gedaan. Er zijn voor de ander, ook en vooral op de meest verschrikkelijke momenten.

Onze gedachten gaan uit naar de slachtoffers, hun familie en hun omgeving. Ook aan zij die de aanslagen van dichtbij hebben meegemaakt. Onze oprechte dank ook aan alle hulpverleners die in nooit geziene omstandigheden hun werk zo goed als mogelijk hebben gedaan.

Wouter Beke,

voorzitter