Zaventem aan Zet: Vier wijkovereenkomsten ondertekend

dinsdag, 25 oktober, 2016
Zaventem aan Zet: Vier wijkovereenkomsten ondertekend

Persbericht

Op zondag 23 oktober werden in een goed gevulde zaal De Maalderij in Sterrebeek 4 wijkovereenkomsten ondertekend over sport-en speelterreinen, het Cultureel Centrum en de netheid van de gemeente.

De ondertekening van de wijkovereenkomsten door de Zaventemse verenigingen, burgers en het schepencollege, is een belangrijke mijlpaal voor het participatieproject “Zaventem aan Zet”. “Bij ons in Zaventem leidt inspraak ook tot afspraak”, zegt een gelukkige schepen van Wijkwerking Bart Dewandeleer (CD&V). De wijkvergadering werd ’s morgen geopend met een lekkere koffie en koffiekoek en ’s middags afgesloten met een zondagse aperitief. Zoals het concept van “Zaventem aan Zet” voorschrijf,t namen de schepenen en de gemeenteraadsleden niet deel aan de discussies. Zij verzorgden wel de bar en deden de afwas. Op de wijkvergadering van 23 maart deden de burgers ook verschillende voorstellen voor het Sociaal Beleid van de gemeente.

Quotes van de bevoegde schepenen voor het sociale beleid in de gemeente:

Schepen van Sociale Zaken, Dirk Philips (VLD): “Het deed plezier dat de inwoners zo talrijk opkwamen en dit al voor het 4e thema op rij, het Sociaal Beleid . We hebben zaken gehoord die we als gemeente al doen, maar ook interessante nieuwe voorstellen die we zeker zullen meenemen naar de nabije  toekomst om te zorgen voor een NOG WARMER sociaal leven in Zaventem”.

Schepen van Jeugd en Wijkwerking, Bart Dewandeleer (CD&V): “Met onder meer 8 speelpleinweken, 4 sportweken en 4 creastages organiseren we al heel wat voor de kinderen en jongeren. Maar via “Zaventem aan Zet” gaven de inwoners ons nieuwe ideeën voor een nog betere jeugdwerking en buurtwerking”.

Schepen en voorzitter van het OCMW, Roger Artois (N-VA): “Uit de discussies heb ik onthouden dat er een sterke vraag is naar vervoer voor mensen die minder  mobiel zijn. De inwoners zouden dat nog het liefst zelf proberen te organiseren met vrijwilligers uit de buurt. Een ander voorstel was een specifiek inbelnummer naar een helpdesk die zou kunnen doorverwijzen naar de verschillende diensten voor ouderenzorg”.

Bart Dewandeleer, Schepen van Financiën, Jeugd en Wijkwerking, Gemeente Zaventem

bart.dewandeleer@zaventem.be                                                                                      GSM:   0499 86.51.62