Op vrijdag 15 december 2017 heeft de Vlaamse regering, op initiatief van Vlaams Minister van Omgeving, Natuur, en Landbouw Joke Schauvliege (CD&V) goedkeuring gegeven aan 1,6 miljoen euro subsidies aan zeven gemeenten in de Vlaamse rand rond Brussel voor de realisatie van openbare, toegankelijke natuur. De subsidies worden toegekend aan de gemeenten Zaventem, Halle, Drogenbos, Vilvoorde, Machelen, Ternat en Affligem. Het grootste project (8,5 hectare) wordt gerealiseerd door de  gemeente Zaventem. De gemeente ontvangt daarvoor 280.000 euro subsidie.

Het gaat steeds om gronden waarvan een openbaar bestuur eigenaar of langdurig gebruiker is. De gesubsidieerde projecten moeten de leefbaarheid verhogen, hebben een draagvlak bij de bevolking en lokale partners, en gaan uit van een realistische financiële onderbouw.

“De Vlaamse subsidie van 280.000 euro is fantastisch nieuws voor de gemeente Zaventem. Wij investeren de komende jaren 600.000 euro in het nieuwe belevingsbos Het Zeen. De subsidie betekent dus een ondersteuning van bijna 50% van de kostprijs”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening en Financiën, Bart Dewandeleer (CD&V). “In de komende drie jaar zal het vandaag ondoorgrondelijke bosje van 8,5 hectare aan Het Zeen veranderen in een prachtig stuk belevingsnatuur. Er komen nieuwe wandelwegen, natuurlijk speelgroen, een nieuwe poel en een grote zelfplukboomgaard met streekeigen fruit. Het Zeen is ook de ideale locatie voor de nieuwe lokalen voor de Chiro van Sterrebeek”, zegt schepen Dewandeleer.

Zeen fase 2

We spreken van Zeen fase 2, omdat momenteel de laatste hand wordt gelegd aan de metamorfose van Zeen fase 1. Dit project wordt geleid door de Vlaamse Landmaatschappij. Bij Zeen fase 1 ligt de nadruk meer op recreatie. Er komt een Finse piste van 1,3 kilometer, een multisportveld en speeltuigen. Alles wordt mooi geïntegreerd in de natuurlijke omgeving van het Zeen, waarbij ook de Kleine Maalbeek opnieuw bovengronds haar plaats krijgt in het landschap.

Het Zeen fase 2, waarvoor Zaventem nu de groensubsidie krijgt, wordt geleid door het Regionaal Landschap Groene Corridor. Net als fase 1 wordt ook dit een volksproject. In november heeft het gemeentebestuur de ontwerpplannen voorgesteld op een wijkvergadering in Gemeenschapscentrum De Maalderij in Sterrebeek. In december zal ook de Milieuadviesraad van Zaventem een advies uitbrengen. Er wordt ook druk overlegd met de Chiro van Sterrebeek. Zij verhuizen immers begin 2018 al naar tijdelijke containers naast het Zeenpark. Volgende legislatuur worden er dan nieuwe Chirolokalen gebouwd, geïntegreerd in Zeen fase 2.

Bart Dewandeleer, Schepen van Ruimtelijke Ordening en Financiën, Gemeente Zaventem

bart.dewandeleer@zaventem.be                                                                                   GSM:   0499 86.51.62