Het schepencollege van Zaventem heeft ingestemd met het voorstel van strategische vastgoedportefeuille van schepen van Financiën en Ruimtelijke Ordening, Bart Dewandeleer (CD&V). In het begin van de legislatuur waren er plannen voor de verkoop van een reeks gemeentelijke gebouwen. Maar het schepencollege heeft nu beslist het grootste deel van de gebouwen en gronden bij te houden in een vastgoedportefeuille. Samen met de nieuwe aankopen die voorzien zijn in de begroting 2018, beschikt Zaventem tegen het einde van de bestuursperiode over een strategische vastgoedportefeuille van ruim 2,5 miljoen euro.

Door de goede begrotingsresultaten hebben we het laatste jaar de switch gemaakt van een verkoopstrategie naar een aankoopstrategie”, zegt schepen van Financiën en Ruimtelijke Ordening, Bart Dewandeleer (CD&V). “We dragen deze portefeuille over naar de volgende legislatuur. Met de vastgoedportefeuille kan de gemeente volop inspelen op de nood aan gronden en gebouwen die zich de volgende jaren zal stellen. In 2019 al zullen we met 35.000 Zaventemnaren zijn. Dan krijg je automatisch meer nood aan investeringen in jeugd-en sportinfrastructuur, in schoolgebouwen, in kinderopvang. Zelfs een Huis van het Kind en een nieuw administratief centrum behoren tot de mogelijkheden. Maar het zal aan de volgende bestuursploeg zijn om daarover beslissingen te nemen”.

Samenstelling van de Zaventemse vastgoedportefeuille (Zaventem centrum)

-Oude gemeenteschool Hoek aan de Diegemstraat/Desmedstraat

-Gebouw van de dienst Vrije Tijd aan de Diegemstraat, dat wordt aangehouden in afwachting van de verhuis naar de gerenoveerde oude bibliotheek in de Willem Lambertstraat

-Grond met huis aan de Steenokkerzeelstraat, naast de gebouwen van de Technische Dienst