SINT-STEVENS-WOLUWE

De gemeente Zaventem en de provincie Vlaams-Brabant lanceren een renovatieproject in de Acaciawijk. Het gaat om een proefproject waarbij de inwoners - die eigenaar zijn van hun woning in de wijk -kunnen gebruik maken van een renovatiebudget van €30.000 dat pas moet worden terugbetaald nadat hun woning van eigenaar verandert. Op die manier willen de gemeente en de provincie inzetten op energie-efficiënte woningen, veiligheid en aangepast wooncomfort.

Op dinsdag 26 juni werd er een buurtbabbel georganiseerd in de Acaciawijk als startmoment van het project.

Zowel mensen van de gemeente Zaventem, de provincie Vlaams-Brabant, Woonwijzer Midden-Brabant als OCMW Zaventem trokken van huis tot huis om het aanbod bekend te maken. In de Acacialaan werd er een infostand opgetrokken waar mensen bij een koffietje een woordje uitleg kregen en indien gewenst meteen al konden intekenen op het aanbod.

Het project is gericht op een specifieke doelgroep: de kandidaten moeten eigenaar zijn van hun woning in de Acaciawijk en moeten onder de inkomensgrens van €39.880 (alleenstaande) of €56.510 (gezin) vallen. Bovendien krijgt de leeftijdscategorie 65+ voorrang in het project, al is dit geen uitsluitende voorwaarde.

Er worden uiteindelijk 10 kandidaten overgehouden die intensief begeleid zullen worden van bij het stellen van renovatieprioriteiten, het aanstellen van de aannemers, het opvolgen van de werken en de nazorg. De medewerkers van Woonwijzer Midden-Brabant zorgen ervoor dat de deelnemers geen enkele premie mislopen.

De mensen van het OCMW Zaventem staan waar nodig in voor de sociale begeleiding. De woningen in de Acaciawijk zijn gebouwd tussen 1950 en 1972 en zijn in veel gevallen aan een grondige renovatie toe. Voor de vooropgestelde doelgroep is het vaak niet evident om op eigen houtje te starten met grondige verbouwingswerken, terwijl zij er net het meeste baat bij hebben. Met dit project wil de gemeente Zaventem en de provincie Vlaams-Brabant hen ondersteunen en een duwtje in de rug geven.

“Dit is het startschot van een grote renovatie-operatie in de Acacia-wijk”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening en Woonbeleid Bart Dewandeleer (CD&V). “Naast dit project voor private eigenaars zal ook de huisvestingsmaatschappij Elk Zijn Huis de komende jaren 13 woningen renoveren en 27 woningen afbreken en heropbouwen. De gemeente gaat ook huizen van Elk Zijn Huis overkopen om deze opnieuw te verkopen onder het gemeentelijk verkoopsreglement. Daarmee kan de gemeente ervoor zorgen dat deze woningen worden verkocht aan jonge gezinnen met een band met de gemeente. Vanaf 15 november 2018 kunnen kandidaat kopers zich kandidaat stellen voor de eerste 2 woningen”, besluit schepen Dewandeleer.

“Met deze actie willen we zorgen dat ook de iets oudere wijken mee opgewaardeerd worden door de inwoners de financiële mogelijkheid te bieden hun gebouwen beter te isoleren en energiezuiniger te maken” zegt schepen Erik Rennen (N-VA), schepen voor duurzaamheid en leefmilieu.

“We streven naar een Vlaams-Brabant waar zoveel mogelijk mensen betaalbaar en duurzaam kunnen wonen’, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde van wonen (CD&V). “Uit onderzoek blijkt dat, ondanks de talrijke subsidies en premies, vooral ouderen, mensen met een laag niet de nodige middelen en kennis hebben om te investeren in energiebesparende maatregelen. Daarom zetten we in Zaventem en in andere Vlaams-Brabantse gemeenten proefprojecten op voor bouwblokrenovatie bij mensen met lage inkomens en ouderen. We investeren in het totaal 1.800.000 euro in subsidieretentie. Dat zijn renteloze leningen die pas moeten terugbetaald worden op het moment dat de woning verkocht of geërfd wordt.”

Bart Dewandeleer (CD&V) – Schepen van Ruimtelijke Ordening en Woonbeleid

Bart.dewandeleer@zaventem.be  0499 86 51 62