Sinds het voorjaar is in onze gemeente een parkeerbeleid ingevoerd met zones voor betalend parkeren (het Kerkplein in Zaventem) en verschillende zones van beperkt parkeren (blauwe zones van max. 2u en  max. 11u). De introductie van dit nieuw beleid gaf aanleiding tot kritiek o.m. op de zichtbaarheid van de signalisatieborden, de toekenning van bewonerskaarten en de parkeerboetes.

De gemeente neemt zich voor in het najaar de eerste ervaringen te evalueren en eventueel rekening te houden met de bemerkingen ter zake. Hoofdbedoeling is het lang parkeren van buiten de gemeente (vooral van de luchthaven) te weren en een rotatie van de beschikbare parkeerplaatsen in de dorpskernen te realiseren. Op dit vlak zijn de eerste resultaten zeker positief en de lokale handelaars zijn tevreden dat het aantal parkeerplaatsen voor hun klanten is toegenomen. Het is wel wennen voor de inwoners aan deze nieuwe reglementering maar met de tijd zullen de inwoners wel gewoon worden aan de nieuwe situatie en minder risico's lopen op overtredingen.

Betreurenswaardig is dat een gemeenteraadslid van GROEN-LEEF flyers uitdeelt tegen de parkeerboetes en het gemeentebestuur en de verdediging opneemt van illegale parkeerders van vaak buiten onze gemeente. Jarenlang hebben de groenen gevraagd om het parkeren betalend te maken om het gebruik van de auto in de dorpskern te ontmoedigen en het zachte weggebruik te stimuleren ( voetgangers en fietsers). Nu poogt de vertegenwoordiger van LEEF op een populistische manier stemmen te ronselen met pamfletten die het omgekeerde vertellen van wat de groenen altijd hebben gesteld. Electoralisme en een gebrek aan politieke moed!