Zaventems Schepen van Financiën en lijsttrekker voor CD&V, Bart Dewandeleer, doet een voorstel voor een grote investering in nieuwe straatverlichting. Concreet zouden de bestaande straatlampen allemaal vervangen worden door veel energiezuinigere LED-verlichting. Bij een volledige vervanging zou de gemeente jaarlijks 300.000 euro aan elektriciteitskosten kunnen besparen. Dat is de helft van de huidige energiekost van 600.000 euro. Daarnaast zou er ook minder uitgegeven moeten worden aan herstellingen van defecte lampen.

6.000 lichtpunten

“De gemeente telt zo’n 6.000 lichtpunten”, zegt Dewandeleer. “De jaarlijkse energiekost daarvan bedraag een 600.000 euro. Een volledige relighting zou een 5 miljoen euro kosten. Je kan deze investering spreiden in twee fasen. Simulaties wijzen uit dat als we de allergrootste verbruikspunten onmiddellijk in het begin van de volgende bestuursperiode vervangen we de investering al tegen het einde van die bestuursperiode kunnen terugverdiend hebben. Het is immers zo dat 20% van de straatlantaarnlampen 40% van de energie verbruiken”.

“Ik ben ervan overtuigd dat dit een heel zinvolle investering is, zowel voor de begroting als voor het klimaat. Hiermee zou de gemeente ook een voortrekkersrol nemen op vlak energiebewustzijn, iets wat we ook aan onze inwoners vragen”.

De schepen van Financiën heeft deze legislatuur al een kerntakenplan op tafel gelegd. Door zuinig te zijn op personeel en werkingsmiddelen heeft de gemeente haar begrotingsdoelstellingen gehaald. Belangrijke besparingen konden worden behaald door goedkopere verzekeringscontracten. Daarnaast konden ook de jaarlijkse leningslasten verminderd worden met 3,5 miljoen euro in vergelijking met het begin van de legislatuur. Dit is het gevolg van de belangrijke schuldafbouw.

“Het is een uitdaging om ook volgende legislatuur besparingen te vinden waarvan de burger niet meteen iets zal voelen en die ons op de kaart zetten als modern bestuur. Ons voorstel voor de vernieuwing van de straatverlichting is er zo één”, aldus Dewandeleer.

Cijfers:

5.929 lichtpunten (100%), verbruik 555.982 watt (100%)

1.246 lichtpunten (20%), verbruik 208.999 watt (dus afgerond 40%) van het totaal

Bart Dewandeleer, Schepen van Financiën

Lijsttrekker CD&V Zaventem, 0499/86.51.62