Persbericht: Half miljoen voor Zaventemse kerken

De gemeente heeft de afgelopen jaren een prioriteit gemaakt van de nodige herstellingen aan het gemeentelijk patrimonium met aandacht voor veiligheid, duurzaamheid en energiezuinigheid. Ze wilde ook haar verantwoordelijkheid opnemen ten aanzien van het kerkelijk patrimonium. Na een grondige inventarisatie van de kerken en een analyse van de diensten en activiteiten werd het  geactualiseerd kerkenbeleidsplan eind december 2015 goedgekeurd door de gemeenteraad. Hierdoor kon de kerkfabriek Sint-Martinus in Zaventem aanspraak maken op de Vlaamse erfgoedpremie voor de grote renovatiewerken.

Dankzij de financiële tussenkomst van de gemeente konden ook de kerkfabrieken van Sint-Pancratius in Sterrebeek en Sint-Jozef in Zaventem kort nadien starten met de dringende instandhoudingswerken. Een investeringstoelage van 236.500 euro werd in het budget 2018 ingeschreven  ten voordele van  de kerkfabriek Sint-Pancratius voor  dak- en elektriciteitswerken. De kerkfabriek maakte  op haar beurt een grote som vrij voor de bouw van klaslokalen die ze verhuurt aan de Vrije Basisschool in Sterrebeek. Aan de kerk van Sint-Jozef drongen isolatie-en vernieuwingswerken aan het dak, herstellingswerken aan de gevel en de vervanging van de stookketel zich op. De financiering van deze werken gebeurt volledig door de gemeente en bedraagt 256.087 euro verspreid over 2017 en 2018. Aan de Sint-Lambertuskerk van Nossegem wordt door de gemeente 45.000 euro voorzien voor energiezuinige LED-verlichting rondom de kerk.

“Als gemeente vinden wij het belangrijk om te investeren in onze kerken. Hierdoor kunnen onze inwoners genieten van een mooie en verzorgde locatie voor belangrijke momenten in hun leven zoals een doopsel, een communie, een trouw of een begrafenis. Daarnaast worden onze kerkgebouwen ook meer en meer gebruikt als ontmoetingsplaatsen voor een breed spectrum aan socio-culturele activiteiten, zoals concerten, lezingen en momenten van gezellig samenzijn. Onze Sint-Jozefskerk wordt bij momenten zelfs integraal omgevormd tot zaal”, zegt schepen van Financiën, Bart Dewandeleer (CD&V).

Contactinformatie:

Bart Dewandeleer (CD&V)