Maandagavond keurde de Zaventemse gemeenteraad een aanpassing van het gemeentelijk reglement op de verkoop van sociale kavels goed. Aan de toewijzingsvoorwaarden wijzigt niets. Jongeren met een band met de gemeente krijgen voorrang. Daarmee bouwt Zaventem verder op haar gemeentelijk reglement van 2006. Dat bevatte ook de vereiste dat potentiële kopers bereid moeten zijn om de Nederlandse taal te leren. In 2006 diende de toenmalige Zaventemse FDF nog klacht in bij de Europese Commissie, maar deze gaf de gemeente Zaventem eind 2017 gelijk.

“Het is voor onze gemeente een enorme opsteker dat de Europese Commissie heeft bevestigd dat ons reglement in regel is met de Europese wetgeving”, zegt schepen van Woonbeleid en Vlaams karakter Bart Dewandeleer (CD&V). “Dit laat ons toe om opnieuw 24 sociale kavels toe te wijzen aan jongeren met een band met de gemeente en met de bereidwilligheid om Nederlands te leren. Sociaal woonbeleid is meer dan een stuk grond kopen aan een lagere prijs. Het is in de eerste plaats graag samen willen wonen met je buren. Dat laatste is alleen mogelijk als je mekaar verstaat”.

Bart Dewandeleer (CD&V), Schepen van Woonbeleid en Vlaams karakter, Gemeente Zaventem

bart.dewandeleer@zaventem.be                                                                                   GSM:   0499 86.51.62