Op initiatief van schepen van Ruimtelijke Ordening Bart Dewandeleer (CD&V) heeft het schepencollege van Zaventem deze week het eerste erosieproject goedgekeurd: RingTV

In de Jagersstraat in Sterrebeek wordt achter de tuinen van de buurtbewoners een grote erosiepoel aangelegd. De poel heeft een debiet van 1.900 kubieke meter en zal fungeren als een bufferbekken, waaruit het water ook gecontroleerd kan afgevoerd worden richting de riolering. Tussen de poel en de tuinen van de buurtbewoners wordt ook nog een aarden dam aangelegd om het overstromingsrisico gevoelig te beperken. Tussen de poel en het achterliggende veld komt nog een grasstrook. De erosiepoel wordt aangelegd op een stuk landbouwgrond dat de gemeente aankoopt.

Na het bekomen van de nodige vergunningen zullen de werken doorgaan vanaf midden 2019. De gemeente voorziet de komende jaren minstens 100.000 euro per jaar voor investeringswerken in erosiegevoelige locaties. Ze krijgt daarvoor subsidies van de provincie Vlaams-Brabant en van Vlaanderen. Met die subsidies werd ook een erosiecoördinator aangesteld.

“Ik ben vooral blij dat we de erosiepoel in de Jagersstraat in Sterrebeek nu als eerste concreet project kunnen uitvoeren en dit met instemming van alle buren en van de landbouwer die de achterliggende velden bewerkt”, zegt schepen Dewandeleer. “Hiermee komt er hopelijk een einde aan de miserie die de buurtbewoners hebben gekend met de zware onweders in 2016 en 2017 en in iets mindere mate in 2018. We werken nu volop verder aan andere probleemzones in de gemeente. De zones Achtbundersstraat en de Bosdellestraat in Sterrebeek staan al op de agenda. Maar ook in de andere deelgemeenten zullen er de komende jaren ingrepen moeten gebeuren”.

We moeten wel altijd een onderscheid maken tussen zuivere wateroverlast en erosie. Zuivere wateroverlast moeten worden opgelost door onze rioolbeheerder Farys. Op de plaatsen waar er ook afstromende modder is van de velden, spreken we van erosie. Het project van de Jagersstraat is zo een project. Voor het project in de Jagersstraat heeft schepen Dewandeleer samen met de dienst Ruimtelijke Ordening eerst alle buren en de landbouwer samengebracht. De erosiecoördinator heeft dan een grondige analyse gemaakt en heeft een technische oplossing voorgesteld. Voor de oplossing die voorligt moeten nu de nodige vergunningen worden aangevraagd en een aannemer  worden aangesteld om de werken uit te voeren. Daardoor licht de timing van uitvoering eerder rond medio 2019.

Bart Dewandeleer, Schepen van Ruimtelijke Ordening en Woonbeleid, Gemeente Zaventem (CD&V)

bart.dewandeleer@zaventem.be                                                                                   GSM:   0499 86.51.62

Lees de reacties (0)
Lees de reacties (0) Verberg reacties