Persbericht

Tijdens de laatste zitting van de huidige bestuursperiode keurde de Zaventemse gemeenteraad de begroting 2019 goed. “We mikken op een begrotingsoverschot van 2 miljoen euro”, zegt schepen van Financiën Bart Dewandeleer (CD&V). “Het is altijd beter wat marge in te bouwen voor de volgende bestuursperiode. De focus van de begroting 2019 ligt op veiligheid, groen en energiezuinige investeringen. De belastingen blijven op het laagste peil van alle gemeenten van de provincie Vlaams-Brabant."

Op vlak van veiligheid voorziet de gemeente een budget van 9 miljoen euro voor de politie en de brandweer. Met een budget van 6,2 miljoen euro was het budget voor de Zaventemse politie nog nooit zo hoog. De komende jaren zal het nog doorstijgen naar 8 miljoen euro. Er wordt meer budget voorzien voor op termijn een 20-tal extra agenten en voor de bouw van het nieuwe politiecommissariaat. Er wordt ook 500.000 euro voorzien voor meer veilige en toegankelijke voetpaden.

Met een budget van 830.000 euro maakt Zaventem een speerpunt van de aankoop en de aanleg van nieuwe bossen aan het Zeen in Sterrebeek en de Kersenberg in Nossegem. Daarmee investeert de gemeente in nieuw toegankelijk groen en dat in participatie met de inwoners via Zaventem aan Zet. Deze groenprojecten worden voor 50% gesubsidieerd door het Agentschap Natuur en Bos van de Vlaamse Overheid. Deze week nog raakte bekend dat minister Schauvliege een subsidie van 123.000 euro toekent aan het project Kersenberg. Voor erosieprojecten wordt een investeringsbedrag van 100.000 euro ingeschreven.

Tot slot wordt er 600.000 euro ingeschreven voor energiezuinige investeringen. Daarvan is:

• 140.000 euro voor de vergroening van het wagenpark
  • 230.000 euro voor stookplaatsrenovaties
  • 135.000 euro voor gemeentelijke gebouwen
  • 100.000 euro bij de kerkfabrieken

Bart Dewandeleer (CD&V), Schepen van Financiën gemeente Zaventem  tel. 0499 865162

bart.dewandeleer@zaventem.be