• Wat is het beste wat er de voorbije zes jaar is gebeurd in de gemeente?

Gemeentelijke gronden werden bij prioriteit toegewezen aan jonge gezinnen uit Zaventem met socio-culturele en familiale binding en mits bereidheid om Nederlands te spreken. Ook bij sociale huurwoningen zal door het gemeentelijk reglement voortaan voorrang worden gegeven aan de eigen inwoners.

•  Wat is het slechtste wat er de voorbije zes jaar is gebeurd in de gemeente ?

De gevolgen van de inwijking uit Brussel op het leefklimaat in de dorpskernen door een gebrek aan sociale integratie en respect voor het Vlaams karakter van onze gemeente

•  Wat is de topprioriteit voor de komende legislatuur ?

De integratie van de nieuwkomers en meer kansen op betaalbaar wonen voor jonge inwoners van de eigen gemeente

•  Welke opmerkelijke realisaties zijn gebeurd, of welke beloften niet nagekomen?

De gemeentelijke schuld is met 31 % gedaald en Zaventem heeft een forse spaarpot als reserve voor belangrijke investeringen als het Cultureel Centrum en het Grondfonds voor verwerving van nieuwe sociale kavels voor jonge  Zaventemse gezinnen. Ook positief : het fietsennetwerk tussen de deelgemeenten en de herinrichting van de Stationsstraat en het Heldenplein.

• Niet nagekomen belofte:

Meer inspraak van de burgers  en betere communicatie

Vul aan:

Als we aan onze gemeente denk, dan denken wij aan...  Een mooie en boeiende gemeente in de Vlaamse Rand maar met de noodzaak van meer samenhorigheid tussen de mensen en met respect voor het Vlaams karakter

Dieter De Beus
Freelance Journalist Het Nieuwsblad / De Standaard