Maatregelen tegen wateroverlast in Zaventem

dinsdag, 22 augustus, 2017
Bosdelle

De gemeente Zaventem heeft beslist om maatregelen te nemen tegen erosie, die het gevolg is van wateroverlast. De gemeente is de laatste jaren meer dan eens en op verschillende plaatsen getroffen door wateroverlast, bijvoorbeeld in de Jagersstraat en de Bosdellestraat in Sterrebeek, maar ook in de Stokerijstraat in Nossegem en de Zeven Tommen in Zaventem. In juni 2016 werden vele straten en hun inwoners geteisterd door overvloedige wateroverlast. Ook in mei 2017 waren er problemen. De gemeente heeft nu beslist om een erosiecoördinator aan te stellen. Deze expert zal voor verschillende plaatsen nagaan of en welke ingrepen noodzakelijk zijn. De gemeente zal in de begroting ook jaarlijks een budget voorzien om maatregelen te kunnen nemen. Zowel voor de erosie-coördinator als voor aanpassingswerken zal de gemeente Vlaamse en provinciale subsidies vragen.

“We hebben de laatste maanden geluisterd naar de concrete verhalen van verschillende inwoners”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening en Woonbeleid Bart Dewandeleer (CD&V). “Deze maand nog hebben we een groep inwoners van de Jagersstraat in Sterrebeek ontvangen, samen met de landbouwer die de hoger gelegen velden bewerkt. We zijn overeengekomen dat we eerst samen met een expert zouden nagaan wat de beste oplossing is. Voor de andere erosiegevoelige plaatsen zullen we ook zo te werk gaan”.

“Het aanstellen van een erosie-coördinator is een eerste stap”, zegt schepen van Milieu Erik Rennen (N-VA). “Het is immers belangrijk dat een expert technisch onderzoekt wat de beste oplossing is. Soms kan dat een eenvoudige ingreep zijn, zoals het aanleggen van een grasstrook of natuurlijke dammen. Soms moet er samen met rioolbeheerder of de wegbeheerder naar een oplossing gezocht worden. Alle wegen zijn ook geen gemeentewegen”.

“We beloven zeker niet dat we alle problemen als gemeente gaan oplossen” besluiten de schepenen. “Uiteraard blijft het belangrijk dat mensen bij de bouw of renovatie van een woning in erosiegevoelige zones goed nadenken over hun ontwerp en ook een goede verzekering nemen. In geval van een echte natuurramp komt ook het Rampenfonds tussenbeide. De gemeente raamt zelf ook een benodigd jaarlijks budget van een 100.000 euro, dat grotendeels kan gefinancierd worden met Vlaamse en provinciale subsidies. Hiermee kunnen jaarlijks toch 2 a 3 straten bijkomende bescherming krijgen tegen erosie op een doordachte manier”.

Bart Dewandeleer, Schepen van Ruimtelijke Ordening en Woonbeleid, Gemeente Zaventem (CD&V), bart.dewandeleer@zaventem.be GSM:   0499 86.51.62

Erik Rennen, schepen van Milieu, Gemeente Zaventem GSM:  0496 57.08.88 , erik@rennen.be