Jong CD&V pleit voor 'Hoek van het Kind'

vrijdag, 1 september, 2017
pieter-jan crombez2

Met de start van het nieuwe schooljaar is er goed nieuws voor de Zaventemse kinderen: met de opening van de nieuwe school Hoek kunnen de 320 leerlingen terecht in een modern gebouw. Maar JONGCD&V-voorzitter Pieter-Jan Crombez wil verder vooruitkijken om de grote bevolkingstoename in Zaventem op te vangen. Hij pleit voor de uitbouw van de site tot een volwaardig ‘Hoek van het Kind’.

Blijvende noden door sterke bevolkingsgroei

Wat er met het gebouw van de oude school Hoek zal gebeuren, is een open vraag. Door het tijdelijk onderbrengen van vzw De Zoekmand is een verkoop niet voor meteen, maar JONGCD&V ziet een belangrijke rol weggelegd voor de oude site. “We kunnen niet rond de stijgende bevolkingsgroei”, zegt Pieter-Jan Crombez. “Tussen 2010 en 2016 is Zaventem de derde sterkste stijger in Vlaams-Brabant in bevolkingsaantal.”

Creatie van een ‘Hoek van het Kind’

JONGCD&V vraagt dat het schepencollege grondig nadenkt alvorens ze de site van de oude school Hoek verkoopt. “Er is in onze gemeente een permanente vraag naar uitbreiding van onze scholen”, vult Crombez aan. “Alle Zaventemse scholen willen uitbreiden, maar dan moet de gemeente wel faciliteren in het zoeken naar gepaste terreinen. Je krijgt een school niet zomaar in een buurt ingeplant en de beschikbare ruimte in onze gemeente is schaars. Daarom is het cruciaal dat locaties waar onderwijs wordt gegeven, niet zomaar verkocht worden.”

“Wij doen een oproep aan het schepencollege om een strategisch plan op te maken voor de site van de oude school Hoek”, verklaart Crombez. “Dat kan samen met de scholen. Privépartners kunnen ook betrokken worden. De locatie biedt bovendien een unieke kans om de bestaande gemeentelijke kribbe Jannemieke uit te breiden en daarmee voorbereid te zijn op het stijgend aantal kinderen in onze gemeente”.